Evanoff Group förvärvar 100 procent av aktierna i livsmedelsföretaget Healthy Heroes AB, som ligger bakom granola-varumärket Färsking.
Idén som resulterade i varumärket Färsking började redan 2014 som ett UF-företag av grundarna Amanda Larsson och Calle Rosengren. Mycket har hänt sedan dess och bolaget har under åren backats av tunga investerare i kampen för att möjliggöra hälsosammare livsmedel för unga. Idag är Färsking en betydande aktör inom kategorin granola och flingor med produkter listade hos samtliga livsmedelskedjor i Sverige.
”Det behövs alltid utmanare som Färsking på marknaden. Amanda, Calle och teamet på Färsking har gjort en imponerande resa i en tuff bransch. Nu är det dags för nästa steg och det ska bli väldigt roligt att fortsätta resan och ta Färsking till nya höjder”, säger Dani Evanoff, grundare och VD på Evanoff Group.
Healthy Heroes AB hade 2022 en omsättning på drygt 15 miljoner SEK och företagets sortiment består av tre olika smaker av granola samt två olika smaker av flingor.
”Färskings resa har bara börjat och vi är väldigt glada över att Färsking nu blir en del av ett större sammanhang, där varumärket kan nå sin fulla potential och göra ännu större skillnad för ungas hälsa”, säger Amanda Larsson, grundare och VD på Healthy Heroes.
Parterna är överens om att inte offentliggöra den överenskomna köpeskillingen.
För ytterligare frågor, vänligen kontakta:
Ken Nygren, Head of Marketing & Assortment på Evanoff Group: press@evanoffgroup.se
Om Färsking
Färsking startades 2016 av då 18-åriga Amanda Larsson och Calle Rosengren med visionen att skapa produkter som ger unga energi att skapa positiv förändring. Idén växte fram ur en frustration att det fanns få nyttiga livsmedelsprodukter som riktade sig till unga på marknaden. Antingen innehöll produkterna stora mängder socker och tillsatser eller så var de designade för en mer vuxen publik. Färsking vill göra det enkelt för unga att göra hälsosamma val i frukost-, mellanmål- och to-go segment. Färsking lanserade 2018 två granola-produkter i ca 400 butiker.
Idag har varumärket 5 produkter som säljs hos alla stora livsmedelskedjor i Sverige (+1300 butiker). Färskings prisbelönta produkter har bland annat blivit framröstade av konsumenter till ”Årets Bästa Produkt” både 2020 och 2021.
Om Evanoff Group
Evanoff Group är en entreprenörsdriven företagsgrupp som främst investerar i, driver och utvecklar små till medelstora företag inom livsmedelsbranschen. I portföljen ingår varumärken som Zeinas, Lakritsroten, Taylors & Jones, Fiorelli och Nordiskt Lakritskök.