News

Evanoff Group rekryterar från Axfood

Evanoff Group rekryterar från Axfood 1440 736 Evanoff Group

Företagsgruppen Evanoff Group expanderar och i mitten av mars tillträdde Anna Åbrink en nyinrättad roll som Assortment Manager med ansvar för att driva produktutveckling och sortimentsstrategi för gruppens olika livsmedelsvarumärken. Anna Åbrink kommer närmast från Axfood där hon haft flertalet olika roller, senast som projektledare på avdelningen för design av egna märkesvaror.

”Det känns fantastiskt roligt att välkomna Anna till Evanoff Group. Med Annas gedigna branscherfarenhet i kombination med hennes driv passar hon utmärkt i rollen som Assortment Manager,” säger Ken Nygren, Head of Marketing & Assortment på Evanoff Group.

Evanoff Group är en entreprenörsdriven företagsgrupp som äger, driver och utvecklar varumärken inom svensk dagligvaruhandel. I gruppen ingår bland andra varumärken som Zeinas, Taylors & Jones, Fiorelli och Lakritsroten.

För ytterligare information
Ken Nygren, Head of Marketing & Brand, Evanoff Group
ken.nygren@evanoffgroup.se

Om Evanoff Group

Evanoff Group är en entreprenörsdriven företagsgrupp med fokus på att primärt investera i och driva små till medelstora bolag inom livsmedelsbranschen. Evanoff Groups modell bygger på att kombinera engagerade och drivna entreprenörer tillsammans med spetskompetens, erfarenhet och nätverk, vilket skapar en stark grund för att ta portföljbolagen till nästa nivå.

Havredals inleder partnerskap med Evanoff Group för försäljning i dagligvaruhandeln

Havredals inleder partnerskap med Evanoff Group för försäljning i dagligvaruhandeln 2000 1342 Evanoff Group

Från den 1 februari tar Evanoff Group ansvar för försäljning och marknadsföring av Havredals produkter i dagligvaruhandeln i Sverige. Evanoff Group är en av de ledande entreprenörsdrivna företagsgrupperna inom livsmedelsbranschen i Sverige, och har investerat i ett flertal svenska livsmedelsföretag.

Havredals säljer växtbaserade, sunda svenska produkter. Idag finns tre produkter på marknaden: Havredryck Original, Kafé och Kondis, och matlagningsgrädden Hädde. Fler produkter kommer under våren 2022, både inom växtbaserat mejeri och i andra kategorier. Havredals lanserades på den svenska marknaden i början av 2020, och har på kort tid etablerat försäljning i över 750 dagligvarubutiker. Idag är Havredals produkter centrallistade på ICA och Bergendahls, och säljs även på Mathem.se och i ett antal Coop, Axfood och fristående butiker.

Nu tar Havredals ett kliv framåt i sitt arbete mot dagligvaruhandeln genom samarbetet med Evanoff Group, som ger utökade resurser för att kunna arbeta närmare handlarna och få en ökad närvaro i butik. Samarbetet omfattar strategi och planering, relation med befintliga butiker, införsäljning till nya butiker samt aktivering och marknadsaktiviteter i butik.

”Samarbetet med Evanoff Group ger oss tillgång till kompetens, erfarenhet och ett väldigt starkt nätverk inom dagligvaruhandeln.  I kombination med vår egen kunskap inom produktutveckling av växtbaserade livsmedel ger det oss ett konkurrenskraftigt erbjudande till butiker i hela Sverige” säger Per-Johan Thörn, Havredals grundare och CEO.

Dani Evanoff, grundare och CEO på Evanoff Group kommenterade: ”Vi har följt Havredals utveckling under det senaste året, och är väldigt imponerade av produkterna. Det finns idag utrymme för de helsvenska, växtbaserade premiumprodukter av god kvalitet som Havredals erbjuder. Med vårt kunnande inom försäljningsutveckling tror vi att vi kan ta varumärket till en ny nivå, och att många nya konsumenter kommer få upp ögonen för Havredals”.

Försäljning av Havredals produkter till Hotell, Restaurang och Kafé (HORECA) görs idag i samarbete med Martin & Servera, Svensk Cater, Bageriprodukter och outofhome.se.

För ytterligare information
Pär Uhlin, tillförordnad Kommunikationsansvarig, Havredals
par.uhlin@havredals.se

Ken Nygren, Head of Marketing & Brand, Evanoff Group
press@evanoffgroup.se

Om Havredals

Havredals tar fram växtbaserade livsmedel baserade på svenska och nordiska råvaror. Företaget är baserat i Uppsala och lanserade sin första produkt, Havredryck Original, i början av 2020. Idag finns Havredals produkter i butiker över hela landet. Visionen är att bekämpa klimat-förändringar och hälsoproblemen i vårt moderna samhälle.

Om Evanoff Group

Evanoff Group är en entreprenörsdriven företagsgrupp med fokus på att primärt investera i och driva små till medelstora bolag inom livsmedelsbranschen. Evanoff Groups modell bygger på att kombinera engagerade och drivna entreprenörer tillsammans med spetskompetens, erfarenhet och nätverk, vilket skapar en stark grund för att ta portföljbolagen till nästa nivå.

Matprofilen Zeina Mourtada lanserar tidsbesparande och välsmakande nyheter!

Matprofilen Zeina Mourtada lanserar tidsbesparande och välsmakande nyheter! 1440 900 Evanoff Group

Sveriges största matprofil Zeina Mourtada lanserar konceptet ”Quick n’ Easy” under det egna varumärket Zeinas. Quick n’ Easy från Zeinas består av fem olika produkter med ris och bulgur som tillagas i mikro med perfekt resultat på bara två minuter.

– Att koka ris och bulgur är en konst! Ända sedan jag började blogga har mina följare efterfrågat tips kring hur man lyckas koka det perfekta riset och bulgurn, säger Zeina Mourtada, grundare av varumärket Zeinas.

– Det är jättesvårt att få till ett perfekt resultat, men Quick n’ Easy-produkterna löser verkligen problemet som många upplever. Nu kan alla få till ett perfekt resultat på bara två minuter, fortsätter Zeina.

– Det här är precis det jag vill göra; inspirera människor till att upptäcka nya smaker och genom att underlätta matlagningen hoppas jag att fler kan få uppleva alla de rika smaker, dofter och färger som Mellanösterns kök har att erbjuda, berättar Zeina.

 

Zeinas Quick n’ Easy består av fem olika produkter som alla är fria från konserveringsmedel och färgämnen.
  • Zeinas Basmati – Quick n’ Easy
    Smakrikt, aromatiskt och luftigt basmatiris med en fin kärna och långa korn.
    Noga utvalt och tillagat för bästa smak och konsistens.
  • Zeinas Jasmin –  Quick n’ Easy
    Aromatisk och smakrikt jasminris av högsta kvalitet. Noga utvalt och tillagat för perfekt klibbighet och konsistens.
  • Zeinas Bulgur – Quick n’ Easy
    Fyllig och smakrik bulgur med luftig konsistens. Varsamt rostad och noga tillagad för den goda smakens skull.
  • Zeinas Basmati & Linser ”Smoky Oriental” – Quick n’ Easy
    Spännande mix av aromatiskt basmatiris och gröna linser med smaker inspirerade från Mellanösterns kök.
  • Zeinas Bulgur ”Paprika” – Quick n’ Easy
    Smakrik och vacker bulgur kryddad med paprika, lök och en touch av chili.

De innovativa Quick n’ Easy-förpackningarna innehåller 250 gram och räcker till två portioner. Tillagning sker i mikrovågsugn med perfekt resultat efter endast två minuter.

Zeinas Quick n’ Easy-produkter finns att köpa på Coop, Willys, City Gross och Hemköp. Rekommenderat konsumentpris är 19,90 kronor styck.

Zeinas lanserar Tahina i praktisk och kladdfri squeezeflaska!

Zeinas lanserar Tahina i praktisk och kladdfri squeezeflaska! 1920 1200 Evanoff Group

Sveriges största matprofil Zeina Mourtada lanserar sin egen Tahina i en praktisk squeezeflaska under varumärket ”Zeinas”. När Zeina själv presenterade nyheten under måndagskvällen för sina hundratusentals följare på Instagram blev responsen överväldigande.

– Jag är i chock! Efter bara några timmar hade inlägget på Instagram fått över 12 000 likes och hundratals kommentarer. Jag är så glad och tacksam över responsen och hoppas att fler ska upptäcka de fantastiska smaker och produkter som ryms inom Mellanösterns olika kök, säger Zeina Mourtada, grundare av varumärket Zeinas.

– Jag har alltid undrat varför de förpackningar som funnits på marknaden varit så opraktiska och av kommentarerna på Instagram att döma är det fler som tänkt likadant. Det känns så himla roligt att få lansera en Tahina av riktigt hög kvalitet som dessutom garanterar en kladdfri matlagning, fortsätter Zeina.

Tahina är en basprodukt i många av Mellanösterns kök. Den lena och smakrika sesampastan används som smaksättning i matlagning och är bland annat en av huvudingredienserna i den populära kikärtsröran Hummus. Zeinas Tahina är tillverkad av 100% rostade och krossade sesamfrön och är helt fri från tillsatser.

– Tahina är en självklar ingrediens i min Hummus och i falafelsåsen Tarator – men Tahina kan användas till så mycket mer! Det är jättegott att blanda Tahina med flytande honung och sedan ringla över yoghurt, fruktsallad eller morgongröten, berättar Zeina.

Zeinas Tahina i squeezeflaska innehåller 350 gram och säljs redan nu på ICA.

Från och med vecka 7 finns produkten även att köpa på Coop, Willys och Hemköp. Rekommenderat konsumentpris är 39,90 kronor.

Taylors & Jones byter kostym och lanserar svensk wienerkorv

Taylors & Jones byter kostym och lanserar svensk wienerkorv 1471 829 Evanoff Group

Efter drygt 10 år byter korvmakarna Taylors & Jones kostym och lanserar ett tuffare och kaxigare utseende för att sticka ut i butikshyllorna. Samtidigt utökar man sortimentet med wienerkorv tillverkad av svenskt kött. Den nya identiteten ska tydliggöra varumärkets erbjudande mot såväl kund som konsument och sätta smaken i fokus.

”Taylors & Jones nya identitet är något helt nytt inom korvkategorin samtidigt som namnet sedan lång tid tillbaka är välkänt bland Sveriges korvälskare. När andra pratar om traditioner och gammelfarfars familjerecept så fokuserar vi på att sätta smaken i fokus. I slutändan är det ju smaken som avgör, säger Mikaela Kroon, produktchef för Taylors & Jones på Evanoff Group.”

Taylors & Jones satsar på schyssta råvaror, kött från Sverige och smaksättning med kryddor från hela världen. Nu tar man för första gången fram en wienerkorv tillverkad av svenskt fläsk- och nötkött med 73% kötthalt.  Förpackningen innehåller 300 g och säljs hos ICA fr.o.m. vecka 40. Rek. pris i butik är 39,90 kr.

”Vi tycker att vanligt är tråkigt och att smaklöst är… smaklöst. Därför har vi bestämt oss för att göra på vårt eget sätt. Det tog oss ett decennium att lansera vår egen wienerkorv. Nu är den äntligen här och det är utan tvekan den godaste wienerkorven på marknaden om jag får säga det själv, fortsätter Gareth Jones.”

Taylors & Jones färska och rökta korvar finns sedan tidigare tillgängliga på ICA, Coop samt i den egna butiken på Kungsholmen i Stockholm. All korvproduktion sker i Stockholm och köttet är såklart uppfött, slaktat och styckat i Sverige.

För ytterligare information, intervjuförfrågningar eller pressmaterial, vänligen kontakta:

Ken Nygren, Head of Marketing & Brand på Evanoff Group, 073-751 07 33 eller ken.nygren(at)evanoffgroup.se

Livsmedelsvarumärket ”Paolos” avbryter alla samarbeten med Paolo Roberto

Livsmedelsvarumärket ”Paolos” avbryter alla samarbeten med Paolo Roberto 2000 1405 Evanoff Group
Företaget Peoples Kitchen Concept AB som står bakom livsmedelsvarumärket ”Paolos” meddelar idag att de avbryter alla samarbeten med Paolo Roberto med omedelbar verkan.
 

– Vi avbryter alla samarbeten med Paolo Roberto med omedelbar verkan. Han kommer inte längre att vara varken delägare eller verksam i företaget från och med nu, säger Dani Evanoff, VD i Peoples Kitchen Concept AB samt Evanoff Group.

– Vi ser oerhört allvarligt på den oförsvarliga handlingen som Roberto gjort sig skyldig till och tar avstånd från både honom som person och all form av brottslighet, fortsätter Dani Evanoff.

Livsmedelsvarumärket ”Paolos” ägs av företaget Peoples Kitchen Concept AB som sedan slutet av 2017 är en del av företagsgruppen Evanoff Group.

Paolo Roberto har ingen koppling till Evanoff Groups övriga verksamhet. Robertos engagemang har varit isolerade till ett begränsat antal åtaganden inom Peoples Kitchen Concept AB där han fram till nu varit en liten minoritetsägare.

Evanoff Group växlar upp säljbearbetningen – inleder strategiskt samarbete med Movement

Evanoff Group växlar upp säljbearbetningen – inleder strategiskt samarbete med Movement 5466 3115 Evanoff Group

Evanoff Group utvecklar och investerar i livsmedelsbolag. I portföljen ingår varumärken som Paolos och Taylors & Jones. Idag presenterar Evanoff Group nyheten att bolaget inleder ett strategiskt samarbete med Movement för att ytterligare växla upp sina portföljbolags säljbearbetning i butik.

”Vi är väldigt glada över att kunna växla upp vår säljbearbetning ytterligare. Det här strategiska samarbetet med Movement skapar optimala förutsättningar för fortsatt expansion, både för Movement och våra bolag inom Evanoff Group. Vi kommer mångdubbla vår närvaro i butik och framförallt arbeta med dedikerad personal för varje kategori, säger Dani Evanoff, VD på Evanoff Group.”

I och med samarbetet kommer Movement att ta över all säljbearbetning för Paolos och Taylors & Jones centralt listade sortiment hos ICA, Coop, Axfood och Bergendahls. Samarbetet innebär även att Movement blir preferred partner för Evanoff Groups framtida förvärv. Evanoff Group behåller den säljbearbetning som ligger inom affärsområdet Direct Sales.

”Det känns fantastiskt roligt att med vår långa erfarenhet och djupa branschkunskap få vara med och stärka positionen på marknaden för omtyckta varumärken som Paolos och Taylors & Jones. Vi känner att Evanoff Groups expansiva planer går hand i hand med vårt sätt att arbeta, säger Jennifer Friman, VD på Movement.”

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Evanoff Group
Ken Nygren, Head of Marketing & Brand
ken.nygren (at) evanoffgroup.se |  +46 73-751 07 33

Movement
Jennifer Friman, VD
jennifer.friman (at) movementgroup.se | +46 70 320 12 12

Korvmakarna Taylors & Jones breddar sortimentet – lanserar rökta korvar i klassiska smaker

Korvmakarna Taylors & Jones breddar sortimentet – lanserar rökta korvar i klassiska smaker 5369 2779 Evanoff Group

Efter drygt ett decennium och många utmärkelser senare har det blivit dags för korvmakarna Taylors & Jones att utmana den svenska korvmarknaden än en gång. Nu lanserar Taylor & Jones fyra kryddiga korvklassiker inom kategorin rökta korvar, självklart med samma fokus på smak och kvalitet som tidigare. Nyheterna lanseras hos ICA och Coop fr.o.m. vecka 38.

Sedan starten 2007 har Taylors & Jones tillverkat och sålt färska premiumkorvar. Smak och kvalitet har alltid stått i fokus, något som skapat en lojal kundgrupp av korvälskare över hela Sverige. Nu lanserar företaget för första gången någonsin en serie med rökta korvar.

”Det här är ett stort steg för oss. Efter 12 år på den svenska marknaden känner vi oss redo att lansera rökta korvar. Vi lämnar inget åt slumpen, kvalitet, hantverk och god smak måste få ta sin tid, säger Gareth Jones, medgrundare av Taylors & Jones.”

Efterfrågan på korv är stark i Sverige. I Food & Friends Matrapport 2019 placerade sig ”Korv med tillbehör” på plats 8 på topplistan över svenska folkets vardagsrätter. Bland barnfamiljer placerar sig ”Korv med tillbehör” på plats 6 över de mest populära vardagsrätterna enligt undersökningen.

”Korv med bröd i all ära, men faktum är att god korv av hög kvalitet kan användas till så mycket mer! Både våra färska korvar och våra nya rökta korvar kan varieras i oändlighet. Man kan använda korv till i princip allt, oavsett kök eller måltid, fortsätter Gareth Jones.”

Taylors & Jones produktnyheter vecka 38/2019 hos ICA och Coop:

  • Merguez med paprika, harissa och spiskummin, 200g.
    Kötthalt: 92%. Rek. konsumentpris: 44,95 ICA art: 292904. Coop BNR: 65866.
  • Bratwurst med vitlök, senapsfrön och svartpeppar, 300g.
    Kötthalt: 90%. Rek. konsumentpris: 34,95 ICA art: 292901. Coop BNR: 65868.
  • Kabanoss med vitlök, krossad kummin och paprika, 200g.
    Kötthalt: 88%. Rek. konsumentpris: 34,95 ICA art: 292903. Coop BNR: 65864.
  • Chorizo med chili, vitlök och spiskummin, 300g.
    Kötthalt: 90%. Rek. konsumentpris: 34,95 ICA art: 292902. Coop BNR: 65869.

Korvarna är tillverkade av svenskt kött från djur som är födda, uppfödda, slaktade och styckade i Sverige.

För ytterligare information, intervjuförfrågningar eller pressmaterial, vänligen kontakta:

Ken Nygren, Head of Marketing & Brand på Evanoff Group, 073-751 07 33 eller ken.nygren(at)evanoffgroup.se

Evanoff Group rekryterar produktchef från ICA

Evanoff Group rekryterar produktchef från ICA 6000 2766 Evanoff Group

Företagsgruppen Evanoff Group expanderar och i förra veckan tillträdde Mikaela Kroon i rollen som produktchef med ansvar för bolagets satsning på etnisk mat samt varumärket Taylors & Jones.
Mikaela Kroon kommer närmast från ICA Gruppen där hon var kategori- och inköpsansvarig.

”Det känns fantastiskt roligt att välkomna Mikaela till Evanoff Group. Vi måste ha branschens vassaste kompetens för att kunna konkurrera med de stora jättarna. Mikaela kommer med sin kunskap från ICA, sin person och sitt driv att ha en avgörande roll i vår fortsatta tillväxt, säger Dani Evanoff, VD på Evanoff Group.”

Evanoff Group äger och driver flera varumärken inom dagligvaruhandeln, bland andra Paolo Robertos livsmedelsvarumärke Paolos. Före sommaren presenterades förvärvet av korvföretaget Taylors & Jones och kort därefter kom nyheten att Evanoff Group skall lansera ett helt nytt varumärke inom dagligvaruhandeln nästa år tillsammans med den populära matprofilen Zeina Mourtada.

För ytterligare information, intervjuförfrågningar eller pressmaterial, vänligen kontakta:

Ken Nygren, Head of Marketing & Brand på Evanoff Group, 073-751 07 33 eller ken.nygren(at)evanoffgroup.se

Prisbelönta matprofilen Zeina Mourtada startar livsmedelsvarumärke tillsammans med Evanoff Group

Prisbelönta matprofilen Zeina Mourtada startar livsmedelsvarumärke tillsammans med Evanoff Group 1800 1629 Evanoff Group

Idag står det klart att matprofilen Zeina Mourtada startar ett livsmedelsvarumärke tillsammans med företagsgruppen Evanoff Group som bland annat står bakom Paolo Robertos italienska livsmedelsvarumärke “Paolos”.

Zeina Mourtada, även känd under namnet “Zeinas Kitchen” i sociala medier har på kort tid blivit en av Sveriges största och mest inflytelserika matprofiler med en av landets mest besökta matbloggar och drygt 145 000 följare på Instagram.

Det nya varumärket och de första produkternas lanseras i dagligvaruhandeln under första halvåret 2020. Vad det nya varumärket skall heta och vilka produkter som kommer att lanseras är i dagsläget inte officiellt utan presenteras först senare i år.

”Den här satsningen tillsammans med Evanoff Group är bland det roligaste jag gjort.
Jag är otroligt förväntansfull över att få börja utveckla mina egna livsmedelsprodukter och ser fram emot att få dela de smaker jag och mina följare älskar, säger Zeina Mourtada.”

”Zeina är en fantastiskt stark profil och hennes genomslag i mat-Sverige de senaste åren saknar motstycke. Att Evanoff Group tillsammans med Zeina får bygga upp ett helt nytt varumärke inom dagligvaruhandeln med inriktning på mat från Mellanöstern känns väldigt spännande och helt rätt i tiden, säger Dani Evanoff, VD på Evanoff Group.”

Zeina har givit ut två bästsäljande kokböcker hos Bonnier Fakta, debutboken “Zeinas Kitchen – Recept från Mellanöstern” och den nyligen lanserade “Zeinas Green Kitchen – Gröna recept från hela världen”. Böckerna toppar försäljningslistorna inom kategorin kokböcker i Sverige.

År 2018 fick Zeina ta emot det prestigefyllda “Stora Matpriset” som årligen utses av Sveriges största mattidning Allt om Mat. Stora Matpriset har delats ut sedan 1986 till en person eller organisation som gjort en bestående insats för den svenska matens standard och kultur.

Zeina Mourtada är 37 år och är bosatt i Sollentuna utanför Stockholm med man och tre barn. Zeina kom till Sverige som 4-åring och har sitt ursprung i Libanon.

För ytterligare information, intervjuförfrågningar eller pressmaterial, vänligen kontakta:

Ken Nygren, Head of Marketing & Brand på Evanoff Group, 073-751 07 33 eller ken.nygren(at)evanoffgroup.se

Evanoff Group AB
Gårdsvägen 18, 169 70 Solna

© 2019 Evanoff Group AB
På Evanoffgroup.se använder vi cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse av vår webbplats.
Privacy Preferences